名称
Title
無伴奏バイオリンソナタ
Violin Sonata Unaccompanied
 仮想演奏
Virtual Performance
    
 採譜期間
Term of Taking Out
Composition: H280513-H280527 20160513-20160527
Minor Update: H300505 20180505
 基本属性
Attributes
 
 創作経緯
Background and Result of Creation
女性・母性への敬意をテーマにインスピレーションをべースとして神様と六年間ありとあらよる遊びをしましたが、音楽として熟成しましたので、楽譜に書き出し、実演により音楽として楽しめる事も検証しました。二台のバイオリンやバイオリンとビオラを使ったアンサンブル練習曲として使う事も想定している。 
The theme of this music is respect to Woman and Mother. I have enjoyed deep pleasure time with God or gods for 6 years based on inspiration. As this music has completely matured, I decided to write down to a score. This piece is also performed by a professional violinist and proved audience is moved. I have an idea to arrange this piece to ensemble music like 2 violins or Violin and Viola for exercise.
 楽曲構成
Structure of Music
4つのモチーフを展開する無伴奏バイオリンソナタ・
モノフォニック・ポリフォニー。次の4つのセクションから構成される。主に
三小節目の動機を展開させている。
1.提示展開部:4つの動機を提示し、展開
2.静的展開部:三小節目の動機を極端に変形させて使っている。
3.動的展開部:三小節目の動機を普通に展開させている。
4.再現展開部
各動機の展開方法
第一動機(一〜二小節目):全曲を通じて8回利用。スコア上の変形は最後のみのため、演奏家が各回状況に応じて表現する必要がある。
第二動機(三小節目):この楽曲は殆どこの動機を利用して構成されている。変形の仕方は、重和音にしたり、音符を追加・省略したり、リズムを変えたり、速度をゆっくりにしたり、様々である。
第三動機(七小節目):提示展開部と動的展開部でのみ再利用
第四動機(十五小節目):提示展開部でのみ再利用

Violin Sonata Unaccompanied is a “Monophonic Polyphony” developed from 4 motifs.
This piece has 4 sections as follows. A motif in 3 line is mainly developed.
1. Exposition Section showing 4 motifs and development
2. Statistic Development Section, the motif in 3 line is extremely deformed

3. Dynamic Development Section, the motif in 3 line is normally developed
4. Recapitulation Section with additional development
How to develop each motif
1st motif(at 1-2line): Used totally 8 times. This motif is just only changed at last time. Therefore, Performers need to express each motif considering each situation.
2nd motif(at 3line): This piece is mostly consist of this motif, developed or deformed by making chord, adding notes, omitting notes, changing rhythm or making slow.
3rd motif(at 7line): Reused only at Exposition Section and Recapitulation Section.
4th motif(at 15line): Reused only at Exposition Section.

専門家の意見として、古典的なソナタ形式としては不自然であり、かと言って古典を超える現代作品としてのインパクトも無い習作に過ぎないとし、2台の楽器への編曲を見据えた声部処理や正確な転調記述も楽曲構成を分かりにくくするとの批判がある。確かにスコアが複雑になる事は認めざるを得ない。
As opinions of some professionals, this piece was criticized incomplete as a piece with classical sonata form, but not fresh as a modern one, and seemed just a prototype. Furthermore, they frowned polyphonic expression of the score for future arrangement to two instruments and correct modulational expression as they make more difficult for performers to understand the structure of music. It is true score becomes difficult to read for performers by these two ways of expression.
 楽曲イメージ
Story of Music
女性・母性への敬意をテーマとする。
The theme of this music is respect to Woman and Mother.
 利用イメージ
Idea of Usage
絵画との協業
「母の祈り」 藤林 徳扇(1920-2013)作
展示:広島市文化財団アステールプラザ
藤林家は皇室ご用達の機匠の家柄。第12代徳扇は伝統工芸を集約して織物・貴石を素材とした独創的画法を確立した世界的トップアーティスト。ユネスコ・グリーンカード・アーティスト43人のうちの1人。インパール作戦で英軍捕虜となり処刑される寸前であったが、終戦となり、まぬがれ、復員して広島の惨状を目の当たりにする。世界平和と戦後の日本の繁栄は広島の犠牲の上で成り立ったと考え広島への献身を終生の課題とした。
Collaboration with Art
"Praying Mother" byTokusen Fujibayashi (1920-2013) 
at Aster Plaza in Hiroshima
Fujibayashis have been the head provider of Kimono to Emperor’s Family, Tokusen the twelfth was the world top artist, integrating the traditional craftwork, he invented the painting material adopting textiles and jewels. He is one of 43 UNESCO Green Card Artists. At the Battle of Imphal in WWU, he was arrested by British army and going to be killed. But the war ended and he went back to Japan and watched the atomic bombed Hiroshima. He believed peace of the world and prosperity of Japan after the WWUwas at the sacrifice of Hiroshima and he decided and tried to contribute for Hiroshima to the end of his life.
実演奏
Real Performance
柳下 克久 平成30年6月10日 ライブ
Katsuhisa Yagishita Live on 10th June, 2018 at Takanawa Civic Center Hall in Minato-Ward, Tokyo

柳下 克久 平成30年6月19日
Katsuhisa Yagishita on 19th June, 2018 at Head of Puremusicart

柳下 克久 令和元年11月19日 ライブ
Katsuhisa Yagishita Live on 19th Nov., 2019 at Suntry Hall, Blue Rose







Copyright c ISPO/TS 2012- All Rights Reserved
Contact to takehikosueoka@gmail.com
Using Microsoft Clip Art and logos of Google and DL Market

inserted by FC2 system